Advocaat van Marijke

De moeder van Peter woont bij ons om de hoek. Behalve gezellig is dat ook makkelijk als er een keer katten moeten worden gevoederd of planten water nodig hebben. Gelukkig is het ook leuk en lekker om bij elkaar te eten. Hoewel Peter over veel dingen bij mij te spreken is, qua eten, zijn er dingen waarbij ik niet aan Marijke kan tippen. Zoals de knoflooksaus van Marijke of deze advocaat. Vroeger maakte haar vader ’m al. Hij is niet zo scherp als de meeste andere advocaat. En dat is precies de reden waarom Peter ’m zo lekker vindt.
En maak niet dezelfde fout als ik. Ik dacht de eieren mooi schuimig te kloppen alvorens ze in de bain-marie te doen. Dacht het mezelf qua roeren zo wat makkelijker te maken. Helaas. Door de luchtbelletjes veranderde het stolproces waardoor het leek alsof er allemaal gelatinebolletjes in mijn advocaat zaten. Niet lekker en niet te verwijderen (zeef, kitchenaid, opgehangen in een doek), heb de boel uiteindelijk maar door de wc gespoeld…
Meteen nog een keer gemaakt, ik kon het niet uitstaan dat het niet gelukt was. Weer mislukt. Gelukkig at Marijke vanavond bij ons en hebben we hem even samen gemaakt. Het blijkt dat ik ’m te lang door liet koken. Bij deze dus de tip: zodra het een beetje dik begint te worden haal je de pan van het vuur. Nog even doorroeren en klaar.
ingrediënten
- 1 zakje vanillesuiker
- 12 eieren
- 1 pond suiker
- 2,5 dl water
- 2,5 dl brandewijn
bereidingswijze
Klop alles door elkaar en verwarm ’t au-bain-marie. Je moet er het geduld van de opa van Peter voor hebben, maar het resultaat is een lobbige, vriendelijke advocaat. Als ’t je wel iets steviger mag, vervang je het water door brandewijn. Zodra de advocaat iets dikker begint te worden haal je hem van het vuur. Even doorroeren, door een zeef gieten om de eiwitklontjes eruit te halen en in een fles doen.