Aïoli van Bas
dit is zo ongelofelijk lekker! Dat het wat mij betreft de aïoli van de delicatessenwinkel hier ruim heeft overtroffen. Met ontzettend veel dank uit de grond van mijn hart aan Bas!
Ingrediënten
- bakje champignons
- 2 eidooiers
- dijon mosterd (optioneel)
- 300 ml olijfolie
- zout (ik zou zeezout gebruiken)
- 1 teentje knoflook
Bereidingswijze
Elsje: ik heb het emailtje van Bas letterlijk even overgezet :)
Het recept voor de champignonnetjes is vrij simpel: Wrijf 1 teentje knoflook fijn met wat zout. Meng dit met twee eierdooiers en eventueel een beetje dijon mosterd (optioneel, heb ik niet gedaan). ongeveer 300 ml olijfolie langzaam toevoegen terwijl je klopt. Ik doe dat met een staafmixer, maar kan ook met een garde. Opletten dat je in het begin niet te hard klopt (lees McGee er maar even op na –> mayonaise maken). Als de aïoli dik wordt kun je de olie er wat sneller bijgieten. extra virgin olie is lekker. Jamie Oliver neemt half extra virgin en half gewone olie. Op smaak brengen met peper en zout en eventueel een beetje citroensap toevoegen. Als je de aïoli te dik vindt kun je er 1 of 2 eetlepels warm water doorheen roeren. Champignonnetjes bakken tot ze net gaar zijn van binnen, laten afkoelen, en door de aïoli mengen. Om ’m wat pittiger te maken kun je meer knoflook toevoegen. Groetjes Bas