Appelkoek

Appelkoek

ik heb deze koek gemaakt aan het eind van een cursus contactgericht spelen en leren, als blijk van waardering naar de ouders - en natuurlijk ook Anneke, die de cursus gaf - die zo enorm veel inzet tonen om hun kind verder op weg te helpen.

Het recept is van oorsprong van Nigella (staat in “Hoe word ik een goddelijke huisvrouw”), maar zij maakt hem in rabarbervorm en ik heb wat verhoudingen aangepast en de jam toegevoegd. Beetje van Nigella, beetje van mij…En nu heb ik mijn appelontklokhuizerinpartjessnijder die ik voor Sinterklaas heb gekregen eindelijk uit mogen proberen. Het werkt fantastisch!

Ingrediënten

Bereidingswijze

Verwarm de oven voor op 180 graden. Schil de appels, verwijder het klokhuis en snijd de appel in partjes (of koop dus zo’n makkelijk ding! of vraag’em voor je verjaardag ofzo) en snij de partjes in vieren. Meng dit met 100 gram van de suiker en laat dit even staan. Je kunt nu dus gewoon verder gaan met de rest van het recept. Dit zijn een paar stappen in aparte kommen:

Klop de eieren door het botermengsel en voeg om en om wat van de yoghurt- en bloemmengsel erdoor. Je hoeft niet goed te roeren, het mag niet eens. Spatel daarna de appels erdoor. Verdeel het beslag over een ingevette en met bakpapier beklede bakvorm van 20x30 cm, of springvorm met een diameter van 23 cm. Bak de koek in het midden van de oven in een uurtje gaar.