Aspergesoep à la Elsje

Ik had de dag ervoor de klassieke asperges gegeten dus met ham, ei, peterselie en botersaus… Heerlijk! Alleen dit keer had ik eraan gedacht de schillen en de houterige stukjes, die eraf moeten, te bewaren. En ik had het kookvocht van de asperges bewaard… Tel daar bij op dat ik wel aspergesoep wou maar geen variant met een roux en dan kom je uit op het volgende recept…

Ingrediënten

Bereidingswijze

Ik heb de schillen en de houterige stukjes behoorlijk lang laten koken zodat ik een vrij sterke bouillon had. Toen heb ik de schillen en stukjes in de keukenmachine gedaan en alles goed fijn gehakt (geen staafmixer gebruiken, dat werkt niet, de schillen wikkelen zich om het mesje. Toen heb ik de aspergemoes in een zeef gedaan en al het vocht erdoor geduwd. Alle bouillon die ik toen had, heb ik weer opgewarmd. In een kom wat reepjes (eigenlijk een heleboel) ham gedaan en 2 fijngesneden hardgekookte eieren en daar de bouillon overheen gegoten. Eventueel op smaak brengen met wat zout. Heerlijk zachte soep.