Bosvruchtencakejes
toen ik nog aan de Dappermarkt woonde trakteerde ik mezelf zo nu en dan op bosvruchtencakejes van een bakker op de markt. Een heerlijke traktatie! Nu ik daar toch zeker 20 minuten fietsen vandaan woon, ben ik ze zelf maar gaan maken.
Ingrediënten
- 225 gr bloem
- 1 tl bakpoeder
- snuf zout
- 175 gr ongezouten boter op kamertemperatuur
- 100 gr rietsuiker
- 200 gr witte basterdsuiker
- 2 eieren
- 1/4 tl vanille-essence
- 100 gr bosvruchten (vers of bevroren)
- sap van 1 citroen
- evt 1-2 el melk (mocht het beslag erg dik zijn)
Bereidingswijze
Zeef de bloem met het zout en bakpoeder. Klop de boter met de suiker licht en romig. Voeg de eieren toe en klop na elk ei goed door. Mocht het beslag schiften, voeg dan snel wat bloemmengsel toe. Schep langzaam het bloemmengsel door het beslag, hoeft niet netjes. Spatel daarna de bosvruchten, vanille-essence en citroensap erdoor. Maak als het nodig is het beslag iets verdunnen met wat melk. Verdeel het beslag over 12 muffinvormpjes of minicakevormpjes en bak het 20 minuten op 180 graden in de oven. Even controleren of ze gaar zijn door er met een prikker in te prikken. Als er geen deeg aan de prikker zit, zijn ze gaar (even ergens anders prikken dus als je in een vrucht geprikt hebt…).