Boterkoek
van mijn oudste neefje Boris kreeg ik per post een prachtige tekening. Er stond bij dat hij graag een keertje bij zijn tante een taart wilde komen bakken. Maar natuurlijk! Toen ik vroeg welke taart hij wilde maken zei hij vastberaden: ‘streepjestaart!’. Streepjestaart… Ja! Streepjestaart is lekker! Na enig doorvragen viel het kwartje, het bleek een boterkoek te zijn :)
Ingrediënten
- 400 gram bloem
- 250 gram roomboter
- 50 gram margarine
- 300 gram basterdsuiker
- 1 eierdooier
- Mespuntje zout (bij de roomboter)
Bereidingswijze
Kneed alles en leg het deeg in een boterkoekvorm van ±24 centimeter doorsnee. Bak de koek in een oven op 200° Celsius, iets onder het midden voor ongeveer 20 minuten tot de bovenkant licht bruin kleurt. Zet na 15 minuten de oven uit. Vooral niet te lang bakken, anders wordt de boterkoek te droog!