Brood zonder kneden
Ik vind het erg leuk om zelf brood te bakken. Door de Kitchen Aid is dat nog veel makkelijker geworden. Maar nu las ik een tijd geleden in de krant over een brood dat je niet hoeft te kneden. Sterker nog, je kunt er een voorraadje deeg van maken en dat tot 2 weken in de koelkast bewaren. Stukje vanaf nemen, op kamertemperatuur laten komen, even rijzen, bakken en klaar! Mooi, lekker brood met een knapperige korst.
Dit brood veegt bovendien de vloer aan met gistregel 1: zout mag niet in aanraking komen met gist. Je lost beiden namelijk op in het water. Nou ja, probeer het zelf maar, weinig inspanning en lekker brood.
Ingrediënten voor 4 broden
- 725 ml handwarm water
- 14 gram gist
- 1 1/2 eetlepel zout
- 930 gram bloem
- wat maismeel om de plaat te bestrooien
Bereidingswijze
Los de gist en het zout op in het water. Roer de bloem er met een houten lepel (Rinske geeft bij discussion uitleg waarom juist een houten lepel) tot er geen droge stukken meer zijn. Dek het deeg goed af met plastic (ik gebruik hier een soort badmutsen voor) of doe het in een afsluitbare doos. Laat 2 tot 5 uur rijzen bij kamertemperatuur. Je kunt nu bakken of het deeg in de koelkast steken. Als je deeg uit de koelkast gebruikt om te bakken moet je het 1 uur voor het rijzen eruit halen.
Bakken
Zorg dat er 2 platen in je oven kunnen. Op de onderste plaat zet je een braadslee of een andere vorm die tegen hitte en vocht kan. Neem de bovenste plaat uit de oven en bestrooi ’m rijkelijk met maismeel (niet te zuinig, door de vochtigheid van het deeg plakt je brood anders vast). Verwarm de oven op 230 graden. Neem een pluk van je deeg (het recept gaat uit van vier broden van 450 gram) en leg het op de plaat. Als je veel waarde hecht aan de vorm kun je ‘m een beetje rond boetseren. Dat gaat niet zo makkelijk omdat het deeg zo nat is. Het is ook niet zo belangrijk. De bobbels zijn dat ook niet. Laat het brood 40 minuten rijzen. Je hoeft het niet af te dekken. Maak met een nat mes inkepingen in het brood. Het maakt niet uit als je het idee hebt dat het insnijden niets doet, dat doet het wel. Schuif het brood in de oven en giet kokend water in de braadslee. Doe de oven meteen dicht. De stoom zorgt dat het brood nog wat kan rijzen voordat de korst wordt gevormd. Als je maar éen plaat hebt kun je ook de eerste 8 minuten met de plantenspuit het brood steeds natspuiten. Na ongeveer 25 minuten is je brood klaar. Zelf bak ik al mijn plaatbroden op een steen. Dat levert een mooiere korst op. De steen mee verwarmen in de oven en het brood dan op een vel bakpapier er op schuiven. Zo’n steen is een aanwinst. Brood, pizza, gebakken aardappels uit de oven, het wordt er allemaal lekkerder van.