Chocolademuffins van Annalief
Ingezonden recept van Annalief: “Direct en vrij vertaald uit het Amerikaans. Maplesirup is in Nederland vrij prijzig, kan je vooral in natuurwinkels krijgen, zowel EKO als niet EKO. Ik heb het zoveel mogelijk geprobeerd uit te meten in Hollandse maten ;-).”
Ingrediënten:
- 3 eetlepels echte boter
- 200 mililiter maple sirup (ahorn siroop)
- 2 eieren, gescheiden
- 1 rijpe banaan
- 50 mililiter sinaasappelsap (multivruchtensap kan ook)
- 1/2 theelepel vanille-extract (1/2-1 zakje vanillesuiker kan ook)
- 50 mililiter koffie (vloeibaar dus he :-) )
- 150 gram bloem of zelfrijzend bakmeel (gezeefd)
- Bij bloem: 2-3 theelepels bakpoeder, bij zelfrijzend bakmeel: 1 1/2-2 theelepels
- 50 gram cacao
Bereidingswijze:
Oven voorverwarmen op 200 graden Celcius. Boter en siroop door elkaar roeren tot (redelijk) romige massa. Eiwitten stijf kloppen. Eigeel in andere schaal romig kloppen. Eigeel aan siroopmix toevoegen, samen met alle andere ingrediënten behalve het eiwit. Eiwit voorzichtig in massa vouwen/scheppen. Je kunt een laagje cacao strooien in de muffin/taartvormpjes. Massa in de vormpjes lepelen. Twintig minuten in de oven. Muffins net als cake in de oven laten staan, niet mee gooien, niet de oven tussendoor open doen, etcetera, anders zakken ze in :-) Klaaaar.