Chocoladesemifreddo
Voor dit ijs heb je geen ijsmachine nodig. Je kunt het gewoon in de vriezer zetten, zonder dat je tussendoor hoeft te roeren. Dit komt omdat het ijs is op basis van suikerstroop en niet van zuivel waardoor het ijs niet kristalliseert.
Ingrediënten
- 4 eierdooiers
- 120 gr witte basterdsuiker
- 120 ml koud water
- 3 dl slagroom
- 150 gr chocolade, au bain marie gesmolten
Bereidingswijze
Een pan met water aan de kook brengen en laten sudderen (dit voor de eierdooiers straks). Verwarm de suiker met het water tot het zachte bal-stadium (zie suikerstroop). In de tussentijd de eiderdooiers schuimig kloppen. Suikerwater door de dooiers kloppen, in een hittebestendige kom boven het sudderende water blijven kloppen tot het stevig is. Gesmolten chocolade erdoor roeren en af laten koelen. Slagroom lobbig kloppen en luchtig door het mengsel scheppen. In de vriezer…en dan maar wachten tot het klaar is!