Citroenijs
op verzoek van Majsa, al bedoelde ze achteraf toch citroensorbetijs en was die van de Albert Heijn toch niet zo zuur. We hebben er wel flink van gesmuld.
Ingrediƫnten
- 2 eierdooiers
- 1 eiwit
- 100 gr witte basterdsuiker
- 1 tl vanillesuiker
- 1/2 tl maizena
- 100 ml citroensap
- 100 ml water
- 200 ml slagroom
- 20 gr witte basterdsuiker
Bereidingswijze
Klop de eierdooiers met de basterd-, vanillesuiker en maizena romig. Verwarm in de tussentijd het water met citroensap en breng dit net niet aan de kook. Schenk het dan al roerend bij het eierdooiermengsel en zet dit mengsel daarna weer op halfhoog vuur. Blijf goed roeren in de pan en laat het vooral niet koken. Als het is ingedikt kun je het van het vuur afhalen en helemaal af laten koelen. Klop de slagroom lobbig en sla het eiwit met de suiker stijf. Roer eerst de slagroom door het citroenmengsel, daarna voorzichtig het eiwit.
Met de hand:
giet alles in een diepvriesbak en laat het bevriezen (ongeveer 6 uur) en roer het in de tussentijd 2 keer goed door met een vork of een keukenmachine (dit om te grote ijskristallen te voorkomen!).
Met de ijsmachien:
laat het mengsel draaien tot het stevig is. Serveer direct of doe het over in een bak en laat het tot gebruik in de vriezer staan.