Couronne
Ik heb ooit een broodmachine in ruil voor brownies van iemand gekregen en daar ook het Broodmachine bakboek van Jennie Shapter bij gekocht. De machine gebruik ik niet meer, doe mij maar gewoon deeghaken en handen, dat lijkt toch beter te gaan. Het bakboek gebruik ik wel regelmatig, zij het dan dus zonder de machine. Dit recept is ook afkomstig uit dit boek, maar ik heb het wel flink aangepast.
Trek voor het maken van dit brood een week uit. Ja, dat is lang, maar het is echt heel erg lekker brood en de moeite van het wachten waard.
Ingrediƫnten
de chef
- 1/8 tl gedroogde gist
- 50 gr tarwebloem
- 2 1/2 el lauwwarm water
1e verversing
- 4 el lauwwarm water
- 115 gr tarwebloem
levain
- 115 ml lauwwarm water
- 115 gr tarwebloem
deeg
- 200 ml lauwwarm water
- 350 gr bloem en extra om te bestuiven
- 2 tl zout
- 1 tl kristalsuiker
- 1/2 tl gedroogde gist
Bereidingswijze
Meng de ingrediƫnten voor de chef met een metalen lepel goed door elkaar in een kommetje. Dek dit goed af met ingevet vershoudfolie en laat dit 3 dagen op een warme, tochtvrije plaats staan. Meng het water en meel van de 1e verversing er weer met een metalen lepel door en roer tot het zich goed vermengd heeft. Het deeg is dan wat taai. Dek het weer af met vershoudfolie en laat het twee dagen op een warme, tochtvrije plaats staan. Doe de chef over in een grotere kom - de levain rijst tot meer dan het dubbele, hou daar rekening mee. Strooi de bloem voor de levain over de chef en giet daarna het water erover. Kneed dit minstens 5 minuten goed door en laat de levain afgedekt met vershoudfolie 10 uur op een warme, tochtvrije plaats staan. Dan is het nu tijd voor het deeg. Los de gist met suiker op in de helft van het water. Laat dit staan tot er bubbeltjes aan het oppervlak komen (5-10 minuten). Zeef de bloem met het zout boven de levain en doe daar het resterende water en gistmengsel over. Kneed dit ook weer minstens 5 minuten goed door. Even controleren of het deeg niet te nat is, het moet niet aan je handen blijven plakken (ik heb de hoeveelheid bloem voor het deeg gegokt, het zit ergens tussen de 350-375 gr). Als het nog te nat is, kun je gewoon wat bloem toevoegen en dit weer goed door het deeg kneden. Haal het deeg uit de kom en leg het op een met bloem bestoven werkvlak. Sla het voorzichtig door en vorm er een bal van. Maak dan in het midden van deze bal een gat en maak dit langzaam groter door het deeg voorzichtig op te rekken. Bestuif een bakplaat met bloem en leg daar het deeg op. Zet in het midden een kommetje om te voorkomen dat het gat dicht rijst. Dek het af met vershoudfolie en laat het in 1-1 1/2 uur tot dubbele omvang rijzen. Verwarm de oven voor op 220 graden. Bestuif het deeg met bloem en kerf er vier inkepingen op gelijke afstand in. Bak het in 30-40 minuten af. Het is gaar als het brood hol klinkt als je er op de onderkant op klopt. Zet het op een rooster om af te koelen en verder uit te dampen.