Dadeltaart met kokos
“Gegeten in Den Bonten Os in het Historisch Openluchtmuseum in Eindhoven en ik was meteen verkocht: lékker! Dus op zoek gegaan naar een recept en me vervolgens rot geschrokken van de caloriën en het vet, want erg dieetvriendelijk blijkt ’ie toch niet te zijn… Dus heb ik er een iets minder gewelddadige variant van gemaakt”
Ingrediënten
- 500 gram dadels
- 200 gram halfvolle roomboter
- 100 gram witte basterdsuiker (moet nog uitvogelen of stevia dit kan vervangen)
- 1/2e rol Maria biscuit (10 koekjes?)
- 1 ei
- Kokos
Bereidingswijze
Om te beginnen ontpit je de dadels en snij je het vruchtvlees fijn. Breek de biscuit in kleine stukjes. Smelt de boter in een pan met redelijk dikke bodem en voeg de suiker toe. Blijft roeren tot alle suiker is gesmolten. Klop het ei los en voeg toe, blijf nu stevig doorroeren. Doe de dadels bij de pudding en weer een minuut doorkoken terwijl je blijft roeren. Biscuit toevoegen en roeren tot ook die goed vochtig is. Doe alles over in een kleine taartvorm die je hebt bestrooid met kokos en strijk de massa glad met de achterkant van een lepel. De taart wordt ongeveer 2/2,5 centimeter hoog. Meer kokos erover strooien en minimaal twee uur in de koelkast zetten om op te stijven. Het duurt een stuk minder lang voor de taart weer op is, beloofd ;)
WW
In totaal 55 punten, snij je hier 16 porties van, dan kom je uit op iets minder dan 3,5 punten per portie. Even ter vergelijk, het origineel was iets van 14 punten…