Dankbare pruim

pruimen
Vorig jaar heeft Kai met zijn broer en twee neven een enorme conifeer uit onze overtuin gehaald. Het was een boom van zo’n 7 meter hoog. Zoals éen van zijn neven zo mooi zei: de boom ging vol verdriet om maar het kon niet op tegen de vreugdekreten van de pruim die er naast stond en nu de zon weer zag’. En dankbaar is hij want we hebben werkelijk nog nóóit zoveel pruimen gehad. Zelf heb ik gisterochtend samen met Mara 3,5 kilo geplukt die nog verantwoord was met een hoogzwangere buik. Kai heeft gisteravond, samen met een buurmeisje, de rest geplukt: nog ruim 10 kilo. Dat deden ze heel mooi: Kai stond bovenop een ladder en rolde de pruimen via een oude regenpijp naar beneden. Het buurmeisje ving ze op en stopte ze in een teil :) Aangezien we nooit zoveel pruimen op tijd op krijgen hebben we de buit nu als volgt verdeeld:

  • 3 kilo is verwerkt tot lichte pruimenjam
  • 2,5 kilo is verwerkt tot donkere stroop pruimenjam
  • 2,5 kilo is naar een buurvrouw gegaan
  • 5 kilo zit in de vriezer en is bedoeld voor mensen die er ook nog jam van willen maken
  • de rest hebben we opgesnoept.

Voor de recepten zie de links.

pruimenjams