Gehaktballetjes in cognacsaus
maakte deel uit van de warme tapas als tweede voorgerecht bij het kerstdiner van 2003.
Ingrediƫnten
- 225 gram gehakt half om half
- 1 ei
- 2 teentjes knoflook
- 2 eetlepels peterselie
- 1/2 kop broodkruim
- 2 eetlepels droge rode wijn
- 1 eetlepel olijfolie
- 1 kleine ui
- 2 eetlepels cognac
- 4 1/2 theelepels tomato frito (Heinz)
- 1/2 kopje vleesbouillon
- Zout
- 1 eetlepel grofgemalen zwarte peper
Bereidingswijzen
Vermeng het gehakt met het ei, de uitgeperste knoflook, de fijngehakte peterselie, zout en peper. Week in een apart schaaltje het broodkruim in de wijn en voeg dit toe aan het gehaktmengsel. Goed vermengen. Vorm ongeveer 30 eenhapsballetjes. Rol de balletjes eventueel nog door wat bloem. Verhit de olie in een grote pan en bak daarin de gehaktballetjes aan alle kanten bruin. Snij de ui fijn en fruit het in de pan tot het glazig is geworden. Roer dan de cognac mee en laat even goed doorkoken om de alcohol te verdampen. Voeg de tomato frito en de bouillon toe. Breng het geheel met zout op smaak. Doe het deksel op de pan en laat 45 minuten zachtjes pruttelen.