Gembersemifreddo

éen van Per’s favoriete toetjes. Ik heb hem onlangs gemaakt met biologische stemgember, deze is zachter van smaak dan de stemgember die je in de supermarkt koopt. Supermarktstemgember heeft een scherpe nasmaak achter in je keel - ik hou er wel van, maar ik kan me voorstellen dat je wat moeite hebt met de scherpte - en dat heeft biologische stemgember absoluut niet. Het toetje leek er wel stukken zoeter van te worden, dus wellicht iets minder suiker of gember gebruiken wanneer je biologische stemgember gebruikt.
Ingrediënten
- 230 gr witte basterdsuiker
- 250 ml water
- 4 eierdooiers
- 500 ml slagroom
- 230 gr stemgember
Bereidingswijze
Los de suiker al roerend op in het water, maar laat het water nog niet koken. Zet zodra de suiker is opgelost het vuur hoger en verhit de stroop tot het zachte bal-stadium (115 graden, zie suikerstroop). Dit duurt 4-5 minuten. Klop in de tussentijd de eierdooiers romig in een hittebestendige schaal en zet een pannetje met een klein laagje water op het vuur. Giet de suikerstroop direct bij de eierdooiers en blijf goed kloppen. Verwarm het mengsel au bain marie op het pannetje met water. Blijven kloppen totdat het mengsel dik en romig is. Haal het daarna van het vuur en laat het afkoelen. Snij in de tussentijd de gember fijn en klop de slagroom. Roer de gember en slagroom zodra het eiermengsel is afgekoeld er doorheen, giet het over in een bak en laat het in ongeveer 4 uur bevriezen. Je hoeft dit ijs niet door te roeren (kan dus ook prima zonder ijsmachine gemaakt worden, tenzij je het 2 uur voor het avondeten maakt en het toch wel heel graag die avond op wil eten), het is ijs op basis van suikerstroop en dat voorkomt dat je ijs gaat kristalliseren.