Gestoofde aardperen met salieboter

ik had er wel van gehoord, maar was ze nog nooit ergens tegengekomen. Totdat ik weer eens de markt afstruinde en aardappelachtige knollen zag die aardperen bleken te zijn. Ik ben een beetje door mijn kookboeken gaan bladeren, want ik had echt geen flauw idee van hoe je het klaarmaakt. Heerlijk met/bij allerlei soorten kruiden, kaas, boter, gerookte waren, vis en vlees.
Aardperen zijn een knolsoort, geen aardappel dus. Het ruikt heerlijk tijdens het bakken, de smaak is zoet (maar wel minder zoet dan bijvoorbeeld zoete aardappelen) en heeft vaag iets van knoflook.
Ingrediƫnten
600 gr aardperen
paar takjes tijm
takje rozemarijn
4 laurierblaadjes
2 dikke tenen (gerookte) knoflook, in dunne plakjes
scheutje witte wijnazijn
roomboter
paar blaadjes salie
Bereidingswijze
Schil de aardperen en snij ze in stukken. Bak ze in hete olie rondom tot ze bruin beginnen te kleuren. Bind de kruiden samen en voeg deze samen met de knoflook toe. Wijnazijn erbij en een scheutje water. Aan de kook brengen en op laag vuur met deksel op de pan in 25 minuten gaar stoven. Daarna de kruiden verwijderen en stamp de aardperen tot een grove puree. Op smaak brengen met wat zout en peper. Smelt de boter in een pannetje, voeg wat blaadjes gesneden salie toe en bak tot de salie knapperig is. Giet de boter met salie voor het serveren over de puree. Eventueel nog wat geraspte parmezaanse kaas erover strooien, ook erg lekker.