Hazelnoottaart van Edda
Vrienden van ons trouwen binnenkort en ik mag de bruidstaart maken. Een verzoeknummer was daarbij
hazelnoottaart.
Tja, daar zit je dan, je kunt zelf wat verzinnen, of even rondkoekeloeren op internet. Daar kwam ik op de website van Edda terecht. https://www.eddas-menu.com/kook/kook.php
Ze heeft meerdere lekkere recepten, onder andere deze hazelnoottaart. Ik laat, voor de bruidstaartversie, de oploskoffie weg en ook de vorm is iets veranderd. Voor het origineel moet je bij Edda zijn dus.
Ingrediƫnten
- 300 gram hazelnoten
- 8 eieren
- 250 gram suiker
- zest van 1 citroen
- merg van 1 vanillestokje
- 2 eetlepels cacao
Bereidingswijze
Verwarm de oven voor op 175 graden. Maal de noten zo fijn mogelijk, leve de Magimix! Het moet echt een soort meel worden. Klop de dooiers met de suiker wit romig. Meng het notenmeel met de cacao, de zest en de vanille. Meng dit met het dooiermengsel. Sla de eiwitten stijf met een snuf zout en spatel alles voorzichtig door elkaar. Schep het in een met bakpapier bekleed bakblik. Voor de vierkante bruidstaart gebruik ik, vanzelfsprekend, een vierkante vorm. Je kunt ook een springvorm gebruiken. Bak de taart ongeveer een uur. Edda maakt de taart af met citroenglazuur. Ik snijd hem doormidden en doe er chocoladeroom tussen. Ik smeer hem af met chocoladeglazuur. Erg lekker en niet te zwaar voor een bruidstaart.