Kaasfondue met witbier
de hoeveelheden weet ik niet precies maar ik doe het dan ook elke keer uit de losse pols. Je kan ook wel alleen Gruyère gebruiken maar dat is niet bepaald goedkoop.
Ingrediënten
Voor de Fondue:
- +/- 300 gram Gruyère, geraspt.
- +/- 200 gram jonge kaas, geraspt.
- blik witbier (zo’n grote dus :)
- bakje spekjes
Om er bij te serveren:
- ananas uit blik
- krieltjes
- champignons
- paprika
- stokbroodje
Bereidingswijze
Bak de spekjes uit, als ze klaar zijn leg ze dan op een stukje keukenpapier zodat ze wat kunnen uitlekken. Neem een grote pan en giet het witbier erin. Verwarm het bier, net voordat het gaat koken gooi je wat van de kaas erin. Roer totdat de kaas helemaal is opgelost, dit blijf je herhalen totdat alle kaas erin zit. Het is bij mij altijd goed gegaan maar ik heb een vriendin die het presteert om er altijd een grote kaasklont van te maken. Ik weet niet waar het aan ligt maar ik denk dat het wel wat met geduld te maken heeft. Gooi de spekjes erbij in en laat nog even staan, op laag vuur. De ananas bak ik altijd (lekkerlekker) en de krieltjes kook ik heel kort zodat ze net gaar zijn. De champignons kook ik ook heel kort (champignons niet afwassen dan zuigen ze al het water op). Paprika in stukjes snijden en stukjes brood erbij serveren.