Kletskop van een charlotte

Op de bruiloft van Bram en Anna kreeg ik dit toetje te eten. Errug lekker! Het recept heb ik vandaag opgestuurd gekregen door Eric, die het gemaakt heeft. Mmmmmmm. Omdat Eric uit België komt staan er wat mooie zinnen in. Zo ook de term kletskop, waarmee niet het platte knapperige koekje bedoeld wordt.

Eric: Een recept dat reeds jaren van moeder op dochter (of zoon) wordt overgedragen, en zo in ons culinaire geheugen gegrift staat. Een heerlijke variant op de charlotte! De naam kletskop komt van de gladde witte roomlaag. (Een “kletskop” is iemand met een kaal hoofd).

ingrediënten

bereidingswijze

Laat de boter en de chocolade smelten au bain marie tot een homogene massa. Neem de pan/pot van het vuur, en roer het eigeel erdoor. Zeef de bloemsuiker (indien nodig, vermijd klonters!) en vermeng ze ook met de chocola. Doe de vanillesuiker bij de eiwitten, en klop stijf. Meng daarna de opgeklopte eiwitten met een garde luchtig door de chocolademassa. Neem een glazen kom en bevochtig deze lichtjes. Neem de madeirakoekjes en schik ze tegen de wand en op de bodem. Giet een laagje chocolade eroverheen, plaats dan weer koekjes, en zo verder tot alle chocola opgebruikt is. Plaats een bord omgekeerd op de verschillende lagen. Laat het een nacht opstijven op een koele plaats. Plaats de glazen kom even in heet water, en ontvorm. Klop de room luchtig (eventueel gezoet met wat suiker) en werk de ermee af (afstrijken met een keukenmes).

tips van Eric