Notentaart van de Gandalf
Op de Gandalf, een schip waar ik als kok werkte, was dit een nagerecht. Erg lekker, ik was altijd blij als het donderdag was en we dit aten. Gelukkig bleef er ook altijd wat over voor de dag erna.
Ingrediënten
- 180 gram gepelde walnoten
- 6 eieren, gesplitst
- 180 gram suiker
- 100 gram goed paneermeel
- 1 theelepel kaneel
- zest van 1 sinaasappel
- 3 eetlepels cognac
- sap van 2 sinaasappels
- 3 eetlepels poedersuiker
- nog eens 3 eetlepels cognac
Bereidingswijze
Maal de walnoten. Klop de dooiers met de suiker schuimig. Roer de noten, paneer, zest en cognac erdoor. Sla het eiwit stijf en spatel dat erdoor. Vet een springvorm in en bestrooi met paneer. Doe het deeg erin en zet de vorm 25 minuten in een oven van 200 graden. Als de taart gaar is prik je er overal gaatjes in. Meng het sap met de cognac met de poedersuiker en giet het over de taart (ja echt, alles…) Af laten koelen. Aan boord maakte ik altijd nog een sinaasappelsausje erbij.