Notentaart
Sinds onze vakantie in Portugal ben ik op zoek naar een manier om de notentaart die we daar aten na te maken. Het is tot nu toe niet gelukt, maar af en toe onderneem ik een poging die erg lekker uitvalt. Zo ook afgelopen MooigeSchat, waarbij ik deze versie op tafel zette.
Ingrediënten
Deeg:
- 300 gram bloem
- 150 gram witte basterdsuiker
- 1/2 theelepel amandelessence
- flinke snuf zout
- 225 gram koude boter
Vulling:
- 300 gram amandelspijs
- 175 gram ongezouten, gemengde noten (hazelnoten, walnoten, amandelen, pecannoten, etc)
- 2 eieren
Topping:
- 150 gram pecannoten
- scheut, ongeveer 25 ml, ahornsiroop (maple sirop) of een andere suikersiroop
Bereidingswijze
In de keukenmachine gaat dit het makkelijkst. Doe de ingrediënten voor het deeg allemaal in de machine en druk steeds even op de pulse-knop tot de boter er volledig doorheen is verkruimeld. Stort dan de boel op je aanrecht en kneed er snel een bal van. Proef even. Het deeg moet een beetje zilt smaken, als tegenhanger voor de vulling. Leg deze, in folie verpakt, een half uurtje in de koelkast. Zonder keukenmachine zeef je bloem, suiker en zout in een kom. Essence toevoegen met de boter. Snij de boter met 2 messen snel door het bloem-suiker-mengsel tot je een kruimelig geheel hebt. Volg verder de instructie zoals hierboven beschreven. Verwarm de oven voor op 160 graden. Maak, terwijl je deeg ligt te rusten, de vulling. Ook hierbij komt de keukenmachine van pas, noten en spijs erin en hakken maar. Als je een kruimelig geheel hebt gekregen roer je de eieren erdoor. Vet een vorm in. Ik gebruik er de wijde, ronde vorm met een losse rand voor die ik ook voor quiches en vlaai pak. Als je een springvorm neemt wordt de taart hoger en moet je de baktijd met 10 minuten verlengen. Verdeel het deeg in drieën. Hou 1/3 apart voor het deksel, met de rest bekleed je de vorm. Je kunt het proberen mooi uit te rollen en dan in de vorm te leggen, maar mij lukt dat nooit dus bekleed de vorm stukje bij beetje. Vul de taart nu met het notenspijs en verdeel de rest van het deeg erover. Wederom, een mooi deksel van deeg staat erg netjes, mijn oplossing is het deeg uitrollen en vervolgens met een koekjes-uitsteker lapjes deeg uitsteken en op de taart leggen. Nadeel hiervan is dat de vulling niet volledig bedekt wordt, zodat deze iets droger wordt, voordeel is dat ik vrolijk de taart in de oven schuif zonder het deeg met roller en al door de keuken te smijten. Als de taart is bedekt op de manier die je wilde, zet je hem ongeveer 50 minuten in de oven. Zet de taart op een rooster en maak de topping meteen. Laat hiervoor een koekenpan warm worden. Noten erin, kort roosteren en dan afblussen met de siroop. Ahornsiroop geeft een verrukkelijk rokerig smaakje (deze noten doen het ook erg goed op broccoli). Zodra alle noten zijn bedekt met een laagje ahorncaramel stort je ze meteen op de (liefst nog warme) taart. Snel verdelen, zodra ze afkoelen gaan ze aan elkaar klitten.