Panna cotta

Pannacotta

in navolging van Janne’s Chocolade Pannacotta. Ik ben ooit gaan denken dat recepten waar een vanillestokje in zit moeilijk zijn om te maken, vraag me niet waarom. En ik kom er ook maar niet vanaf (terwijl ik toch echt regelmatig met vanillestokjes werk). Dus ik dacht van panna cotta dat het vast ook heel lastig was om te maken, want daar zit immers ook een vanillestokje in…Maar een makkelijker toetje kan niet! En o zo lekker…

Ingrediënten

Bereidingswijze

Week de gelatine in koud water. Voeg room en suiker bij elkaar in een pannetje, splijt het vanillestokje in de lengte en leg deze in de room. Breng het mengsel al roerend tegen de kook aan en laat het daarna nog eens 10 minuten sudderen. Verwijder het vanillestokje en schraap het merg eruit met een mesje. Roer het merg goed door het roommengsel. Knijp de gelatine uit en roer deze door het roommengsel. Even af laten koelen tot het ongeveer zo dik is als yoghurt. Vet in de tussentijd de puddingvormpjes in met boter en giet de panna cotta in de vormpjes. Dit moet 4 uur opstijven in de koelkast. Leg de vormpjes voor het serveren even in een bakje met heet water en stort ze daarna op een bord.

Variaties

Ik heb afgelopen weekend cappuccino panna cotta gemaakt. Hiervoor heb ik gewoon dit recept gebruikt en het vanillestokje achterwege gelaten. De room dus wel laten sudderen en na het sudderen 1 el oploscappuccino toevoegen. Verder gewoon volgens het recept. Oja, serveren met een paar chocoladekoffieboontjes. Staat mooi, is lekker en het knapperige vormt een leuk contrast naast de romige pudding.