IMG_1225Dit recept is te danken aan Uit de keuken van Maass. Ik heb het met Per een keer gegeten en we vonden het allebei erg lekker. De ingrediƫnten stonden op het bakje en zo heb ik er mijn eigen recept van gemaakt. Het lijkt op het originele recept, maar smaakt toch net iets anders. Maar zeker niet minder lekker :)
Ingrediƫnten
400 gr bulgur
150 gr rode rijst
1 rode ui
olijfolie
1 teen knoflook
3 bosuitjes
10 dadels
zest en sap van 1 sinaasappel
kneep citroensap
de pitten van 1/2 tot 1 granaatappel (naar smaak)
100 gr gepelde pistachenoten
Bereidingswijze
Kook de rijst in 375 ml water in 30-40 minuten gaar. Doe de bulgur in een grote schaal. Kook 800 ml water en schenk dat over de bulgur. Even laten staan en maak de korrels met de hand of een vork en een beetje olijfolie los. Snipper de ui en bak deze in olie ongeveer 10 minuten op laag vuur. Doe de rijst en de ui bij de bulgur. Snij de dadels in reepjes. Pers de knoflook uit en meng deze met citroensap, sinaasappelsap en -zest. Snij de bosui in ringetjes. Meng dit allemaal, samen met de granaatappelpitten en de pistachenoten, met de bulgur en rijst en breng op smaak met zout en peper.
Tip
Om granaatappelpitten uit de granaatappel te krijgen kun je de granaatappel in 2-en snijden en met een houten lepel hard op de schil slaan. Ik snij hem zelf altijd in 4-en en breek deze stukken open zodat de pitten loskomen. Daarna frunnik ik de pitjes los. Ik betwijfel of dit de snelste methode is, maar ik vind het een leuk werkje. Als er wat witte velletjes meekomen, kun je de pitjes onderdompelen in water. De velletjes komen dan bovendrijven. Het is wel de moeite waard dit te doen, want de velletjes zijn erg bitter van smaak.