Sperziebonenschotel met tomaat en gehakt
dit recept heeft ooit in een Allerhande gestaan.
Ingrediƫnten
- 500 gram met zout net gaar gekookte speziebonen (eventueel diepvries)
- 1 grote, gesnipperde ui
- 1 teentje knoflook
- 500 gram rundergehakt
- 1 blik gepelde tomaten (netto gewicht 400 gram)
- Peper
- 1 theelepel tijm
- Gekookte aardappelen, in plakjes gesneden (hoeveelheid naar behoefte, eventueel een pak aardappelschijfjes * Vitabintje of iets dergelijks)
- 2 eetlepels paneermeel
- 50 gram geraspte oude kaas
- 1 eetlepel boter
- 1 eetlepel olie
Bereidingswijze
In koekenpan de olie verhitten, hierin de ui in 3 minuten zachtjes bakken. Knoflook erboven uitpersen. Gehakt toevoegen en 5 minuten meebakken. Tijdens het bakken het gehakt met een vork losmaken. Intussen de tomaten laten uitlekken en ongeveer 3 eetlepels vocht opvangen. Tijm en tomaten met het vocht door het gehaktmengsel roeren en op smaak brengen met peper en zout. In een ingevette ovenschaal het gehaktmengsel scheppen en hier bovenop de uitgelekte sperziebonen en dan de aardappelschijfje dakpansgewijs. Paneermeel en kaas door elkaar mengen en over de aardappelen strooien. Boter in kleine stukjes snijden en over het paneermeel verdelen. Oven voorverwarmen op 200 graden Celsius of gasstand 4. In het midden van de oven de schotel in ongeveer 30 minuten door en door warm en goudbruin laten worden.