Stamppotje met doperwten
in een bijna leeg huis aan het begin van een stiekem wat koude winter extra veel zin in lekker verwarmend eten. Ik heb niet zo heel vaak zin in stamppot, maar op dit soort momenten eet ik het erg graag!
Ingrediënten
200 gr doperwten, vers of uit de vriezer (niet uit een potje/blik!)
100 ml droge martini
200 ml water
750 gr kruimige aardappelen, geschild
1/2 bol knoflook, tenen heel maar de velletjes en kontjes eraf
halfvolle melk, zoveel dat je aardappeltjes net onder staan
1 el roomboter
1 el verse munt, gesneden
2 el verse basilicum, gesneden
zout en peper
Bereidingswijze
Breng de aardappels met de knoflook en wat zout in de melk aan de kook. Kook de aardappelen in ongeveer 20 minuten gaar (ligt aan de grootte van je aardappel). Giet de aardappelen af, bewaar het kookvocht, en stamp ze samen met de tenen knoflook fijn. Maak dan de puree smeuïg met het kookvocht en de boter. Als de aardappelen koken kun je de erwtjes opzetten. Kook deze in de martini en het water gaar. Giet de erwtjes af en roer ze samen met de munt en basilicum door de puree, op smaak brengen met zout en peper. Voor 2 personen.