Toko Gembira

Thiska gaat erg graag mee naar de markt, met name omdat ze bij alle kraampjes waar we komen wel wat toegestopt krijgt. Bij de kaasboer krijgt ze altijd een stukje kaas - nadat ze eerst alle bordjes met proefkaasjes op de toonbank leeg heeft gesnoept -, bij de notenkraam krijgt ze een doosje rozijntjes en bij de groente- en fruitkraam weet ze vaak ook wat fruit af te troggelen. Op zaterdag ga ik meestal alleen naar de markt, omdat er dan behoorlijk wat boodschappen gedaan moeten worden en soms is dat onhandig met kind met heel veel plannen en ideeën die het liefst nu uitgevoerd moeten worden. Maar vandaag was Thiska dus wel mee. Eerst naar de toko om een paar ingrediënten voor het avondeten te kopen. Ik word steeds blijer van toko Gembira, ze weten zo ontzettend veel lekkere dingen in dat hele kleine winkeltje te krijgen. En eigenlijk kom ik altijd met meer naar buiten dan ik nodig had. Want dan kom ik iets tegen wat ik ooit in een recept ergens in éen van mijn kookboeken heb gezien en waarvan ik toen niet wist waar en of ik het wel krijgen kon, dus voor de zekerheid maar meenemen, want het is handig om in huis te hebben. Dat recept vind ik in de meeste gevallen nooit meer terug. Het komt ook wel eens voor dat ik iets tegenkom waarvan ik niet weet waar ik het voor moet gebruiken, maar dan koop ik het omdat ik benieuwd ben naar wat je ermee kunt. Vandaag hielp Thiska me dus bij het uitzoeken van dingen die niet op het lijstje staan. Daar is ze erg goed in. Zo vond ik in ons mandje gedroogde bruine bonen, groene linzen en cassavemeel. Met bruine bonen en groene linzen weet ik wel wat ik moet doen, die gebruik ik regelmatig, maar cassavemeel…? Geen idee wat je daar mee kunt doen, dus meegenomen. Er is vast en zeker iets lekkers mee te maken. Dus als iemand enig idee heeft, laat het me weten! Want de kookboeken in mijn kast waarvan ik verwacht had dat er misschien iets met cassavemeel in zou staan lieten het afweten.