Walnoot brie taartjes voor de vader van Johan
gisteren vertelde Johan dat zijn vader een enorme berg walnoten had gekregen. Omdat ze moeten drogen heeft hij ze in een laag in de garage uitgespreid en elke avond draait hij ze met de bezem eventjes om. Een mooi beeld. Een walnoot-bezemende man in een garage, helemaal tevreden.
Maar ja, al die walnoten moeten ook op. Bij deze een receptje dat Peter erg lekker vindt.
Ingrediënten
- hartige taart deeg, of bladerdeeg, kant en klaar gekocht of zelfgemaakt, voor 1 springvorm
- flinke hand gepelde walnoten
- 1 grote appel
- 2 uien
- puntje brie
- twee flinke scheppen honing
- scheut calvados, whiskey of iets anders dat je in de kast hebt staan
- kerrie
- beetje kruidnagel
- zout en peper
- 3 eieren
- beetje melk, yoghurt of crème fraîche
Bereidingswijze
Snipper de ui, fruit ’m zachtjes in wal olie. Snij de appel in kleine stukjes en bak deze mee. Kruid het goedje en blus met wat drank. Schep de honing erdoor en doe het vuur uit. Bekleed een ingevette springvorm met het deeg. Verdeel de brie, stoor de noten in de vorm en verdeel het appel-ui-goedje erover. Klop de eieren los met een beetje melk, yoghurt of crème fraîche. Giet erover en zet de vorm in een voorverwarmde oven van 220 graden. Half uurtje bakken. Zowel warm, lauw als koud lekker.