Witlof-geitekaastaart
Speciaal voor Kai! We hebben hem al vaak gegeten maar hij wilde graag dat ik het recept eens opschreef. Ik maak hem meestal uit de losse pols dus pin me niet vast op de precieze hoeveelheden. Dit is een indicatie ;-)
Ingrediënten:
- 5 plakjes bladerdeeg of hartige taart deeg
- witlof
- 1-2 appels
- walnoten
- 125 ml crème fraîche
- +/- 1 el. mosterd
- 2 eieren
- 200 gram geitekaas
Bereidingswijze:
Bekleed een springvorm met de bladerdeeg en/of hartige taart deeg. Snij de witlof in reepjes, schil en snij de appel in stukjes en hak de walnoten grof. Bak de witlof een minuut of 5 in wat olie. Breng op smaak met zout en peper. Laat het vervolgens goed uitlekken in een vergiet. Klop in een kom de eieren los, meng dit met de crème fraîche en de mosterd (je kunt evt ook slagroom gebruiken, dan heb je denk ik alleen nog een extra ei nodig). Meng de witlof, appel en gehakte walnoten en doe dit in de springvorm. Giet het ei/crème fraîche/mosterd mengsel er overheen. Brokkel de geitekaas en doe dit eroverheen. Bak de taart in 20-25 minuten in een voorverwarmde oven op 220 graden.
Variatie met vlees:
Wij doen er vaak wat plakjes gerookte ham of spek overheen.