Worstenbroodjes van Nike's opa

Kleine worstjes

De opa van Nike had een bakkerij. Ik proefde deze broodjes voor het eerst bij Nike en was verkocht. De vulling blijft mooi smeuïg, het deeg is net zoet genoeg, nou ja, probeer zelf maar. Als je de broodjes iets korter bakt, of op een wat lagere temperatuur, kun je ze na het afkoelen invriezen. Erg fijn om op een druilerige dag opeens wat worstenbroodjes te eten bij een goed boek of suf tv programma.

Ingrediënten

Voor het deeg:

Voor de vulling:

Bereidingswijze

Meng de bloem met de suiker en het zout. Los de gist op in wat lauwe melk. Meng dit met de rest van de melk, het losgeklopte ei en de gesmolten boter. Goed kneden en laten rijzen. Maak een soesjesdeeg door het water met de bouillon en de boter op te zetten. Als het kookt het vuur laag en in een keer de bloem erbij. Goed roeren tot je een bal hebt. Vuur uit en het ei erdoor roeren. Iets af laten koelen en dan door het gehakt kneden. Twaalf worstjes maken zo dik als een euromunt, zolang als twee pinken. Van het deeg twaalf lapjes rollen, ongeveer net zo dik als bladerdeeg. Elk worstje in een lapje rollen, eventueel dichtsmeren met ei. De bovenkant bestrijken met ei of melk. Ongeveer 25 minuten bakken in een oven van 225 graden.