Zuurkoolschotel uit de oven

Ik hou niet zo van winterse kost. Stamppotten zijn niet aan mij besteed. Als anderen ze klaar maken eet ik ze braaf op, maar zelf maken doe ik nauwelijks. Tot verdriet van Peter, die wel erg van boerenkool- of broccoli-stamp houdt. Tja…

Om me toch door de zuurkool die regelmatig in mijn groentepakket zat heen te eten, ben ik op dit recept gekomen. Zo lekker dat ik er soms zelfs de zuurkool los voor koop.

Ingrediënten

Bereidingswijze

Verwarm de oven op 220 graden. Schil de aardappels en kook ze gaar. Snij de worstjes in stukken en bak deze snel gaar en bruin. Haal ze uit de pan en fruit, in dezelfde pan, de gesnipperde uien. Als de uien een beetje gekleurd zijn kun je de gesnipperde appel toevoegen en even meebakken. De rozijnen mogen er ook bij. Als de appel zacht is geworden blus je de boel af met een flinke scheut drank. Neem hiervoor niet je lekkerste cognac, da’s een beetje jammer. Roer de worst erdoor, proef of er nog zout en peper bij moet en doe alles onder in een ovenschaal. Als de aardappels gaar zijn giet je ze af en stamp ze, samen met de melk en boter, tot puree. Een ouderwetse stamper of pureeknijper (een soort uit de kluiten gewassen knoflookpers) geeft mooie puree, een (staaf)mixer geeft behangplaksel. Voeg zout, peper en nootmuskaat naar smaak toe en verdeel de puree over de zuurkool. Strooi hier wat paneermeel over en sprenkel daar weer wat olie over. Zonnebloemolie voldoet prima. Even in de oven tot er een mooi bruin korstje op zit, ongeveer een kwartier. Je kunt ’m ook ’s middags al maken. Bewaar hem dan in de koelkast zet hem dan 30 tot 40 minuten in een oven van 200 graden.