Aardbeien in pepergelei
op de eerste Kerstdag had ik Appel-basilicumsorbet gemaakt, tsja dan heb je nog een tweede Kerstdag. Lang leve de Albert Hein site. Erg lekkere combinatie van peper en aardbeien.
Ingrediënten
- 5 blaadjes witte gelatine
- 1 bakje aardbeien
- 225 gr suiker
- versgemalen zwarte peper
- 1/2 vanillestokje
- 250 mil melk
- 2 eierdooiers
- 100 gr pure chocolade
Verder nodig: halfronde puddingvormpjes met een inhoud van ongeveer 2 dl.
Bereidingswijze
Laat de gelatine ongeveer 5 minuten weken in ruim koud water. Aardbeien wassen, droogdeppen met wat keukenpapier en in tweeën snijden. Aardbeien in vormpjes leggen. In een pan 3 1/2 dl water met 150 gr suiker aan de kook brengen en de suiker oplossen. Neem de pan van het vuur af, lekker veel peper erop strooien (ongeveer 1 theelepel). Gelatine goed uitknijpen en al roerend in het suikermengsel oplossen. Mengsel over de aardbeien gieten en laten afkoelen. Nog eens 2 uur in de koelkast laten opstijven. Schraap het merg uit het vanillestokje en doe dit in een pan. Melk en vanillestokje erbij doen, breng dit aan de kook. Doe de eierdooiers in een kom en met de rest van de suiker kloppen tot ze wit kleuren. Al roerend melk door de eierdooiers mengen en giet alles terug in de pan met de vanillestokjes. Breng dit aan de kook en verwarm het even goed (niet koken) en laat het binden. Verwijder het vanillestokje en laat de saus afkoelen. Blijf er af en toe in roeren anders krijg je een vel op de saus. Laat het verder afkoelen in de koelkast. Ik heb de aardbeigeleitjes op een wit vierkant bord gelegd en daarom heen een vierkant getekend met de chocola. De chocola moet je dus even smelten (au bain marie). Doe de chocola in een klein puntzakje wat je makkelijk van een klein stukje bakpapier kan maken. Laat de chocola een klein beetje hard worden. Vervolgens heb ik heel voorzichtig de vanillesaus in het chocolade vierkant geschept met een eetlepel. Ziet er prachtig uit en het is ook nog lekker!