Curry met kip en lychees
ik hou van curry’s. Ik hou van Indiaas. Maar het is vaak wel allemaal redelijk heet. Nu halveer ik minstens het aantal pepers in al mijn recepten. Maar ik hou ook wel erg van een zoete curry. Na een middag brainstormen, zoeken op het Internet en overleggen met Anne & Janne, ben ik hier op uitgekomen. Onmisbaar zijn echt de geroosterde amandelen die maken het helemaal af.
Ingrediënten
- kipfilet,in stukjes gesneden (1 filet per 2 personen)
- blikje lychees (toko)
- gesnipperd uitje
- madras kerrie
- 1 tl kardemom, gemalen
- 1 kaneelstokje
- 1 tl anijszaad
- 1 tl karwijzaad
- kop kokosmelk
- geprakt banaantje
- geschaafde geroosterde amandelen
- eventueel wat zout
- olie
Bereidingswijze
Marineer van te voren de kip in kokosmelk. Ik heb het toen ik dit maakte een uur gedaan maar het zal zonder al te veel problemen ook wel langer kunnen. Het gesnipperde uitje bakken. Als het uitje lekker bruin is doe je er de kerrie, kardemom, anijszaad, karwijzaad en het kaneelstokje in de bak erbij. Bak eventjes aan. Doe dan de kip erbij. Wanneer de kip al wat wit is giet je er wat van het vocht uit het blikje lychees bij(Niet te veel want je wilt geen soep). Dan als dat nodig is nog wat kokosmelk (het ligt er aan hoeveel saus je wilt). Het geprakte banaantje erin en zoveel lychees als je wilt. Ik doe er wel heel veel in want ik vind het nou eenmaal erg lekker. Laat de curry even pruttelen. Even proeven, misschien dat je nog wat kardemom erbij wil doen. Als allerlaatste eventueel nog wat zout en de amandelen erover heen. Serveren met Basmatipilav met dille en kardemom of gewone basmati rijst. Echt heeeel lekker! Serveer met naanbrood en als je helemaal uitpakt vergeet dan niet om er een chutney bij te maken:)