Gevulde speculaas van Anne

gevulde speculaas maken is, in tegenstelling tot wat ik dacht, helemaal niet moeilijk. Het lastigste is het geduld opbrengen om het deeg 2 uur in de koelkast te laten liggen… Voor dit recept heb je zeeuwse bloem nodig. Dat vind je ook wel terug onder de naam zachte bloem. Ik haal het bij de molen hier in Nieuwkuik. In tegenstelling tot harde bloem (bv 00bloem, voor pasta) krijg je met deze bloem geen sterke glutenverbindingen. Als je geen zeeuwse bloem kunt vinden kun je ook gewone bloem nemen, of zelfrijzend bakmeel. Vanzelfsprekend laat je in het laatste geval het rijsmiddel achterwege.
Ingrediënten
- 250 gram Zeeuwse bloem
- 13 gram bakpoeder of meng ’t zelf met natron en wijnsteen, zie de Gist, bakpoeder en andere rijsmiddelen
- 125 gram bruine basterdsuiker
- mespunt zout
- 1 eetlepel speculaaskruiden (kruidnagel, kaneel, nootmuskaat, kardemom, witte peper)
- 175 gram boter
- 1 eetlepel melk
- 300 gram amandelspijs van Rinske
- 2 eieren
- 1 eetlepel koffieroom (2 cupjes)
- 1 dikke theelepel gesuikerde citroenrasp
- eventueel amandelen
Bereidingswijze
Ik heb ’t deeg in de Kitchen Aid gemaakt. Je kunt ’t ook zelf kneden natuurlijk. Meng de boter met de suiker en ’t zout. Roer de speculaaskruiden erdoor. Kneed de bloem met ’t bakpoeder erdoor en voeg een beetje melk toe. Niet lang kneden nu. Dan zou je allemaal sterke glutenverbindingen krijgen en dat wil je juist voorkomen. Verpak ’t deeg in folie en leg twee uur in de koelkast. Verwarm de oven voor op 170 graden. Meng het spijs met de citroenrasp en de koffieroom. Als je spijs hebt gekocht moet je er ook nog een ei doorkneden. Rol het deeg uit in een rechthoek van 1 cm dik. Snijd het deeg in twee gelijke rechthoeken. Met de randjes die je overhoudt bij het bijsnijden kun je zometeen de randen dichtmaken. Leg de kleinste rechthoek (hoe ik ook mijn best doe, ze worden bij mij nooit even groot) op een met bakpapier beklede bakplaat. Klop het ei los en besmeer het deeg ermee. Verdeel de spijs over het deeg. Let erop dat het overal even dik is. Bestrijk het spijs met het ei. Leg de andere deeglap erop. Knijp de randjes dicht en plak de restjes tegen de randjes aan. Snijd lichtjes in (een paar millimeter), in rechthoekjes of andere patroontjes. Bestrijk de bovenkant met ei en zet de plaat in de oven. Na een minuut of 40 is ’t klaar. Hmmmmm.