Hangop met aardbeiensaus

Ik hou erg van aardbeien met als gevolg dat als het aardbeienseizoen begonnen is, ik altijd teveel aardbeien koop om in 1 keer op te kunnen eten. Van de aardbeitjes die overblijven maak ik altijd jam en nu heb ik er ook aardbeiensaus van gemaakt. De hoeveelheid suiker is aangepast aan het toetje. Gebruik maximaal 75 gr suiker.

Ingrediënten

de hangop:

de saus:

Bereidingswijze

Hang de yoghurt een nacht op in een kaasdoek of andere dunne katoenen doek. Mocht je’em nergens op kunnen hangen, dan kun je je doek ook in een vergiet leggen en deze weer op een pan, ’t is alleen wat meer afwas. Roer de merg en suiker erdoor en laat de smaken een paar uur in de koelkast intrekken. Verwijder de kroontjes van de aardbeien. Breng ze samen met het water, suiker en citroensap aan de kook. Laat dit 10 miuten koken, roer de aarbeien een beetje stuk en voeg daarna theelepelsgewijs de maizena toe tot je een dikvloeibare saus hebt. Giet de saus over in een goed schoongemaakte pot en laat hem goed afkoelen. Schep een grote lepel hangop op een bordje en schenk er wat saus naast.