Lof met ham & kaas
éen van onze lievelingsgerechten. Ik ben er witlof door gaan waarderen. Ik vind dit gerecht het lekkerst met zelfgemaakte kaassaus, die uit pakjes vind ik maar niets. En vooral erg lekker met witlof van de natuurwinkel. Die is ouderwets bitter en niet zo zoet als die in de supermarkt.
Ingrediënten
- 4 (kleine) lofjes per persoon (snij anders een dikkere doormidden)
- 4 plakken ham
- (extra) belegen (geraspte) kaas
- Bloem
- Boter
- Melk
- Aardappelpuree
Bereidingswijze
Kook de lofjes gaar in ruim kokend water met wat zout. Laat ondertussen de ham op kamertempratuur komen. Maak een roux met de boter & bloem. Ik gok dat je ongeveer 50 gram bloem en boter nodig hebt en iets minder dan een halve liter melk als je het maakt voor 4 personen. Maak de saus iets dunner dan dat je gewend bent, want er moet nog geraspte kaas bij en die maakt het een stuk dikker. Vervolgens doe je er beetje bij beetje de geraspte kaas bij. Even proeven hoeveel precies (dat hangt af van welke kaas je gebruikt). Ik gebruik altijd extra belegen kaas, want daar heb je een stuk minder van nodig om toch een hele lekkere kaassaus te krijgen (het smaakt anders al snel ‘bloemig’). Laat de lofjes goed uitlekken in een vergiet. Doe dit met het ‘kontje’ omhoog, dan loopt het meeste vocht eruit. Vervolgens wikkel je de lof in de ham en leg je het in een schaal. Kaassaus er overheen gieten. Héel lekker met aardappelpuree!